De lasten van een te duur huis

Leen zoveel mogelijk, daar word je gelukkig van. Met deze boodschap bestoken de DSB-bedrijven van Dirk Scheringa (onder meer Becam, Frisia en Postkrediet) iedere avond miljoenen televisiekijkers. De nadruk wordt nauwelijks gelegd op het feit dat het geld wel moet worden terugbetaald. Banken, verzekeraars en ook tussenpersonen laten zich regelmatig laatdunkend uit over de werkwijze binnen het Scheringa-imperium. Maar zelf kunnen ze er ook wat van. Uit onderzoek van financieel toezichthouder AFM blijkt dat veel financiële instellingen zich niet aan de regels houden bij het verstrekken van hypotheken. Ook hiervoor geldt dat deze uiteindelijk moet worden terugbetaald.

Er wordt volgens de AFM te veel geld verstrekt en de klant krijgt verkeerde adviezen. Dat alles om het droomhuis van de klant mogelijk te maken. In bepaalde gevallen worden in het voortraject zelfs kunstgrepen toegepast om de maandlasten maar zo laag mogelijk te houden. Dat kan bijvoorbeeld door uit te gaan van een verkeerd percentage voor de belastingaftrek. 

De conclusies van de AFM zijn opmerkelijk. Financiële instellingen hebben onlangs scherpere regels afgesproken als het gaat om het uitlenen van geld. Ze moeten zich houden aan de bepalingen in de Gedragscode Hypothecaire Financieringen. Daarin staan bijvoorbeeld regels over het aflossen van geld en het maximaal te lenen bedrag. Sommige banken gaan nog een stap verder. "Bij ons zijn de tabellen van het Nibud leidend voor hypotheekberekeningen", zegt Rabobank-woordvoerder Jan-Willem ter Avest, die de conclusies van de AFM niet herkent. "Wij voeren een terughoudend beleid als het gaat om het verstrekken van hypotheken. Als iemand teveel geld wil lenen om maar een groot huis te kopen, kan dat tot op termijn leiden tot betalingsproblemen en zelfs een gedwongen verkoop van de woning. Dat moet koste wat kost worden vermeden."

Het deel van de klanten dat op zoek is naar een maximale hypotheek, komt mogelijk niet in de boeken van de Rabobank terecht, erkent Ter Avest. Hij vindt het bericht van de AFM 'vervelend'. "De hele sector wordt op deze manier over een kam geschoren." ABN Amro komt tot dezelfde conclusie. "Wij verliezen juist marktaandeel omdat we terughoudend omgaan met hypotheken. Andere partijen voeren een ware prijzenslag met maximale hypotheken. Wij houden ons daar verre van en gaan voor een goed advies. Daar hoort ook bij dat geen dure verzekeringen worden verkocht."

Net als Rabobank en ABN Amro voelt ook de vaak bekritiseerde DSB-bank zich niet aangesproken door het AFM-onderzoek. "Wij houden ons aan alle regels", stelt woordvoerder Klaas Wilting. "Bovendien stellen wij ons op het standpunt dat overcreditering zoveel mogelijk moet worden tegengegaan. Van de 100 mensen die bij ons een aanvraag indienen, moeten we er 90 teleurstellen. Wij lenen verantwoord uit en toetsen bij het Bureau Krediet Registratie. Partijen die dat niet doen, zijn de veroorzakers van de problemen."

Volgens Wilting is het een fabeltje dat klanten bij DSB-bedrijven verplicht allerlei dure verzekeringen tegen werkloosheid of overlijden moeten afsluiten. "Dat mogen ze gerust bij een andere partij doen. Schuldproblemen ontstaan niet vaak door een hypotheek, maar meer door hoge rentes bij rood staan en voor het gebruik van credit cards." 

Bron: http://www.bndestem.nl