Er is veel mis met de hypotheek

Het is een nachtmerrie voor iedereen die een huis bezit: na dertig jaar de woning niet kunnen afbetalen omdat er niet genoeg geld blijkt te zijn. Om het risico op zo’n hypotheek drama te verkleinen zouden verzekeraars verborgen kosten bij beleggingsverzekeringen openbaar moeten maken. Alleen dan kunnen hun klanten een weloverwogen beslissing nemen. Koop ik dit product of niet? Zit er niet te veel risico aan?

Beter nog zou zijn als huizenkopers zelf kapitaal kunnen opbouwen door zelf fiscaal voordelig te sparen of te beleggen. Dan hebben ze niet te maken met de torenhoge kosten die verzekeraars rekenen.

De eis om inzicht in de kosten komt van de vereniging Consument & Geldzaken naar aanleiding van de ophef over beleggingsverzekeringen.

Er is veel mis met dit type verzekeringen, constateerde de toezichthouder AFM onlangs. De producten zijn ondoorzichtig. Het verwijt: een belangrijk deel van de inleg wordt opgegeten door provisiekosten, waarbij de consument zonder dat hij het weet opdraait voor afsluit-, transactie- of beheerkosten. Minister Zalm waarschuwde de verzekeringsbranche om snel maatregelen te nemen.

Mochten verzekeraars het probleem niet ‘soepel’ oplossen, dan dwingt de vereniging Consument & Geldzaken het af bij de rechter, zo liet zij gisteren weten. „Miljoenen consumenten zijn misleid over de kosten die ze moeten betalen bij beleggingsverzekering.’’ De verzekeraars lijken bereidwillig. Het Verbond van Verzekeraars benoemde enkele maanden geleden de commissie De Ruiter. Die komt eind deze maand met voorstellen voor het zichtbaar maken van de kosten.

Geen garantie voor succes want het verbond mag adviseren, maar kan niet dwingend opleggen. ,,Iedere verzekeraar mag het zelf weten hoe ze daar mee omgaan, maar het verbond is een gezaghebbend orgaan, hoor,’’ zegt woordvoerder H. Zoontjes.

Consument & Geldzaken vindt dat de verzekeraars te traag zijn. Ze hebben al een jaar of tien de plicht om klanten goed te informeren over het kostenplaatje. ,,Verzekeraars hebben deze verplichting jarenlang genegeerd,’’ vindt Consument & Geldzaken.

Hoe slecht de situatie is, stelden ook Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond vast. Zij bekeken de kostenplaatjes van diverse financiële producten. De resultaten zijn onthutsend, zo vinden ze. ,,Een derde van het jaarlijkse rendement ging op aan kosten,’’ weet Consumentenbond-zegsman E. Sterenborg. De tienduizenden euro’s die een consument kan krijgen via een vrijstelling van de rendementsheffing op het opgebouwde kapitaal verdampt grotendeels door de te hoge kosten.